Wednesday, February 22, 2012

Oh bunga



Salam pembaca semua.

Nampaknya cuaca sekarang dah semakin baik, masih sejuk tapi taklah seberapa sangat. Mungkin spring dah mula menjengok jenguk di luar tingkap. Menanti masuknya musim bunga memang sey tunggu-tunggu tapi kali ni sey tak berapa pasti samada dapat tak peluang untuk tengok cantiknya chery blossom buat kali terakhir di bumi Kyoto ni. Pasal apa bunga sakura ni time yang betul-betul kembang semua ialah pada penghujung bulan Mac atau awal bulan April nanti dan bergantung juga pada keadaan cuaca jugalah. Apa yang pasti kudup-kudup bunga sakura ni memang dapatlah sey jengoklah dulu.

Tapi tak mengapa, pasalnya di Jepun ni juga sebenarnya agak kaya dengan pelbagai spesis bunga bila waktu musimnya itu. Biasanya di penghujung winter ni sebelum tibanya spring ada sejenis bunga dulu yang akan berputik dan mengeluar kan bunganya. Plum Blossom atau bunga Ume panggilan dalam bahasa jepunnya. (Plum Blossom guide)


Plum blossom ni juga amat terkenal di Jepun khususnya Kyoto sebelum datang cherry blossom. Kalau diperhatikan bunganya agak persamaan dengan bunga sakura cuma saiznya saja yang agak kecil sedikit. Batang pokoknya pula tidaklah tinggi sangat dan ranting-ranting agak merendang. Bunga ume juga punyai pelbagai warna, unggu, oren, putih dan warna yang paling popular adalah merah jambu dan merah. Kalau di Kyoto ni memang banyak tempat yang boleh kita tengok bunga eme ni, tapi sey dalam sudah pergi ke Kyoto Botanical Garden.




membuat matcha tea
Musim bunga ume ini juga ada dikaitkan dengan  sambutan perubahan musim di setengah-setengah prefecture di Jepun ni. Ada temple-temple akan buat majlis 'tea ceremony' dan akan membuat kad undangan kepada orang-orang tertentu. Dalam majlis berkenaan mereka akan menggantungkan poster bunga ume dan menceritakan sedikit perihal ume kepada tetamu. Selepas itu tetamu akan dijemput untuk minum dan dipersembahan budaya cara membuat Macha tea. Di sinilah kita akan dapat mengenal dan mengetahui lebih dekat akan budaya dan gaya tradisional masyarakat Jepun. Untuk makluman majlis-majlis sebegini bukanlah suatu yang wajib dilakukan, hanya sebahagian temple saja yang mengadakannya dan majlis minum macha tea pula bukanlah hanya khusus pada musim ni sahaja. 

Ume warna pink



ume warna putih
Musim bunga ume ni memanglah tak sepopular sakura, tapi tetap juga memberi  impak serta menarik minat kepada orang ramai. Oleh kerana itu kebanyakan kawasan yang adanya pokok ume ini akan tetap mendapat kunjungan orang dan sudah tentu jugalah musim  melawat bunga ume ini turut dimasukkan ke dalam kalendar tahunan Jepun. Jya mata.......

aweks yokoso Japan (iklan)



No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...