Saturday, February 18, 2012

Bahasa Jiwa Bangsa

Istana Besar Seri Menanti tempat bersemayam Yang Dipertuan Besar masa dulu


Salam pembaca semua.

  • Entry yang ini cuma nak maklumkan pada semua pembaca setia blog My Perpatih Kissaten yang mulai entry seterusnya eden tidak lagi menggunakan atau membahasakan diri dalam penulisan sebagai "EDEN"
  • Dalam entry seterusnya nanti eden akan membahasakan diri dalam tulisan blog ini sebagai "SEY" 
  • Sebagai makluman dan pengetahuan sememangnya Negeri Sembilan kaya dengan pelbagai pertuturan bahasa yang digunakan seharian mengikut dialek-dialek daerah tertentu. Sedikit pemahaman di sini bahawa loghat Negeri Sembilan berasal dari bahasa Minangkabau atau Baso Minang yang datang dari rumpun bahasa melayu. Kebanyakan pakar kini menganggap bahasa Melayu bukan satu bahasa, tapi merupakan satu kelompok bahasa dalam rumpun bahasa Melayik. Dimana bahasa Minangkabau merupakan salah satu bahasa yang ada dalam kelompok bahasa Melayu tersebut.
  •  Jadi sedikit penjelasan di sini;
  • Perkataan eden merujuk kepada aku - sering diguna-pakai dalam perbualan harian terutama di  Daerah Kuala Pilah serta Rembau, Jelebu dan sedikit di Jempol.  Dikenali juga sebagai bahasa pasar dan amat popular dikalangan orang negeri.
  • Perkataan ese atau sey pula merujuk kepada saya. Amat kurang digunakan kerana sey dianggap bahasa surat atau senang cerita bahasa yang lebih bersopan santun atau terhormat. Sey bukanlah bahasa perbualan lisan ketika diluar dan hanya segelitir masyarakat negeri saja menggunakannya.
  • Daerah Seremban dan Port Dickson kebanyakkannya lebih senang menggunakan bahasa melayu biasa (moden) iaitu aku sebagai penganti diri kerana mereka ini lebih ke arah kebandaran, akan tetapi penggunaan bahasa eden tetap boleh didengar dari sebahagian penduduknya.  Manakala masyarakat di Daerah Tampin dari segi penggunaan panggilan untuk diri terbahagi kepada dua eden atau deyan. Deyan lebih merujuk kepada penduduk di sekitar Alor Gajah, (arwah nenek sey berasal dari sini) Melaka kerana Tampin ini betul-betul bersempadan dengan Alor Gajah. Ada juga di kalangan penduduk Alor Gajah ini juga mahir berbahasa Negeri Sembilan.


  • Mengapa tukar...? tiada isu besar sebenarnya. Selama ini panggilan eden lebih banyak digunakan semasa berbual dan ianya lebih sinonim. Sekali sekala memang juga digunakan dalam penulisan. Lagi pun sey tak nak confusekan pembaca luar terutama dari Antartika, Tibet, Banjaran Himalaya, Nepal, Mongolia, Afrika juga Athen (hampir sama bunyi kot) dan banyak negara lagilah. kih..kih..kih, saja jer buat lawak dalam sejuk-sejuk ni.




  • Walau bagaimana pun eden memang cukup popular dan terus diguna-pakai di setiap daerah, mukim, bandar, pekan serta kampung di Negeri Sembilan Darul Khusus.
  • Lagi pun sey dalam blog nikan kerjanya menulis, bila berborak didalam penulisan ni rasanya guna ganti diri sey lebih sesuai. Secara tak langsungnya sey rasa menghormati juga pembaca setia My Perpatih Kissaten ni. Jadi kesimpulannya eden ker, sey ker ianya tetap datangnya dari blog owner yang sama dan sey bangga dan teramat bangga menjadi anak NEGERI SEMBILAN. Nogoghi buleh.....Jya mata





No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...