Sunday, July 15, 2012

Nasi kuning ikan salmon

Selamat malam sey ucapkan dahulu di akhiran hujung minggu awal Julai ini.


Minggu yang tak beberapa sibuk sebenarnya berbanding  minggu yang sudah. Mungkin apabila sudah dekat menghampiri Ramadhan ni, ramai orang sudah mula slow-slow sikit kot. Last minggu sebelum mulanya puasa, tak ada sangat sey tengok khemah-khemah kenduri atau iklan tampal arah tuju rumah pengantin.  Kalau ada pun cuma majlis kecil menyambut kedatangan bulan mulia umat islam ni. Oklah kan, sekurang-kurangnya kita dah mula melatih dari sekarang akan aktiviti menguyah ni.....

Itu cerita di luar, tapi malam ni sey nak juga kongsi apa cerita di dapur sey untuk dinner bersama keluarga di hujung minggu ini. Malam ni sey dan isteri prepared nasi kuning bersama salmon goreng, sayur aspara dan juga acar nenas + timun tradisional. 




Masa sey di Malaysia ni memang jarang sekali makan ikan salmon ni, pasalnya harga sedikit mahal lah. Berbanding di Kyoto dulu boleh kata setiap minggu memang ada saja simpan stok dalam peti sejuk. Tapi secra jujurnya Malaysia lebih banyak pilihan jenis ikannya, sey suka banding di Jepun pilihan ikannya amatlah terhad. Tulah kadang-kadang tekaknya ada masanya naik loya kalau asyik telan benda yang sama saja huhu...harap orang Jepun tak mare....hihi. 

Tapi kena terima hakikat yang sebenarnya bila kita berada dan jalankan aktiviti memasak di negara sendiri ni memang seronok, pasalnya macam-macam kita ada..... Cuma di Jepun yang bezakannya ialah kreativiti kita bila memasak dengan barangan yang terhad. Kalau pandai kita menggayakannya maka sedaplah kita menikmatinya tapi kalau ada kurang sikit rasanya...hai telan juga lah. Apa nak kira ye tak?

So semoga berjumpa lagi kita di dalam ruang Kitchen Corner di My Perpatih Kissaten. 

Jya mata ne.....


No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...