Sunday, September 16, 2012

Antara menu paling kaw di Negeri Sembilan

Assalamualaikum pembaca sekelian,

Kita berada di akhir sambutan Aidilfitri. Apa yang sey dapat lihat ialah orang kita ni sedang 'bertungkus-lumus berebut' untuk membuat open house sebelum Syawal berakhir esok. Kata kawan sey, 'sejak minggu lepas, aku asyik dapat jemputan open house, kalau hujung minggu, sampai 3 jemputan sehari......siang dan malam, jenuh nak penuhi undangan'.

Kali ni, sey nak cerita pasal makanan di Negeri Sembilan. Negeri Sembilan ni memang terkenal dengan makanan yang sedap-sedap. Di Hari Raya, lemang, rendang, penganan (atau dodol di Negeri lain) dan wajik memang dicari-cari ramai orang. Sentiasa kita dengar orang kata 'rendang Nogori sedap' dan sebagainya. Begitu juga dengan menu harian....antara yang terkenal ialah masak lemak cili padi, sambal daun kayu, dan tak ketinggalan sambal gesek. Sambal gesek ni pun antara kegemaran sey, makan pulak dengan ulam-ulaman......bertambuh-tambuh!

Tengahari semalam, lepas balik dari menjemput anak dari tuition, makan tengahari dah terhidang....wah! sambal gesek dengan ulam Raja. Bangkit selera sey, 2 kali sey bertambuh. Kena pulak dengan masak asam....rasa tak nak bangun!!. Kalau nak tau, sambal gesek ni memang sangat terkenal di Negeri Sembilan dan antara yang paling mudah untuk disediakan. Di bawah ni, sey post gambar favorite menu sey tu.

Ulam raja ni sey petik dari taman kecil di belakang rumah sey





Sambal gesek kaw


Siapa-siapa yang nak mencuba sediakan sendiri, sey perturunkan resepinya di bawah ini.

Bahan-bahan (Untuk makan 4 orang)

segenggam sedehana ikan bilis bergred baik (rendam, kemudian dicuci bersih)
5 biji cili api
1 biji cili merah (cili besar)
2 biji limau kasturi 

** Bersihkan semua bahan

Cara membuatnya.

1. Tumbuk cili api dan cili besar hingga lumut
2. Masukkan ikin bilis dan tumbuk lagi hingga lumat
3. Keluarkan bahan yang ditumbuk dan masukkan ke dalam mangkuk
4. Tambah perahan limau dan kacau rata
5. Hias dengan hirisan kulit limau kasturi

OK, kalau rajin, cubalah resepi ini.....memang kaw tak terkata. Jya mata.

No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...