Wednesday, December 14, 2011

Menariknya packaging orang Jepun

Salam pembaca semua.

Hari ini isteri eden bawa balik ke rumah Japanese snack dari labnya. Japanese snack ni sebenarnya eden banyak sudah rasa cuma kali ni yang isteri eden bawa snack yang agak special sikit dan harganya pun lebih mahal dari snack murah yang sering eden beli di pasaraya. Jadi hari ini eden nak kongsi sikit pasal apa yang dikatakan istimewanya snack ini.

Sudah menjadi budaya di Jepun ini bila tibanya setiap musim atau tidak mengira musim, mesti ada sahaja barangan makanan dan minuman yang di bawa oleh syarikat atau orang perseorangan kepada sahabat handai atau client sebagai hadiah. Kebiasaan hadiah itu dalam bentuk keropok tradisional Jepun (yang dipanggil senbei - dibuat dari tepung beras atau tepung pulut), kek, coklat, sup dalam tin, kari dalam tin, mee segera dan sebagainya. Pada musim-musim tertentu ada kebanyakan pasaraya mempakejkan barangan tertentu untuk dijadikan hadiah. Kalau di Malaysia yang biasa kita lihat ialah hadiah dalam bentuk hamper tapi di Jepun ni berlainan sikit. Macam di kebanyakan lab di Kyoto University ni ada sahaja buah tangan atau hadiah yang dihantar melalui pos oleh bekas-bekas pelajar yang walaupun sudah lama meninggalkan universiti. Pihak-pihak syarikat yang ada berurusniaga dengan pihak University juga tidak terkecuali melakukan perkara sama. Bagi bekas-bekas pelajar, ada yang tidak pernah lupa menghantar hadiah setiap tahun walaupun telah bekerja jauh di Tokyo, Hokkaido dan sebagainya.

Istimewanya hadiah-hadiah ini ialah packagingnya, memang mereka hebat dari segi ini. Kalau nak diikutkan ada antara makanan yang dijual tidak adalah sedap mana sangat atau biasa-biasa saja rasanya, tapi memandangkan kualiti dan rekabentuk pembungkusnya cukup menarik, maka orang tetap akan membeli dan menjadikannya sebagai hadiah. Dari segi harganya pula sudah tentulah lebih mahal sikit dari snek-snek yang dibungkus biasa. Biasanya bungkusan ini di buat dari bahan yang tidak mudah koyak dan tahan lama. Menariknya juga di bahagian belakang setiap packaging pula akan di cetak jumlah kalori bagi setiap makanan itu, ini memudahkan pembeli mengawal pengambilan kalori mereka. Memang eden akui bahawa Jepun ni kalau dalam bab-bab membungkus ni memang hebat, bukan setakat untuk barangan makanan sahaja malah apa juga bentuk barangan hadiah yang lain. Dari sekecil-kecil barang hinggalah yang besar, semuanya dibungkus dengan teliti dan menarik dan itulah sebenarnya cara mereka untuk menarik minat pelanggan untuk membeli. 

Eden rasa kita pun patut berbuat perkara yang sama dalam bab packaging ni, tidak mengapalah berbelanja lebih sikit asalkan kualiti dalam membuat dan kuantiti dalam menjual boleh dipertingkatkan. Banyak barangan makanan kita yang sedap-sedap, contohnya keropok, dodol, kek lapis, serunding atau kerepek yang boleh lebih ditonjolkan dengan bantuan packaging yang lebih menarik lagi. Tapi tidak dinafikan ada barangan yang telahpun dibungkus cantik dan dipasarkan, contohnya kuih bulan. Kalaulah semua barangan kita dapat membuat transformasi pembungkusan, rasanya jumlah jualan akan meningkat berlipat kali ganda.




Tiga gambar diatas menunjukkan bertapa menariknya produk
dibungkus dengan baik dan cantik

Yang ini daging yang dah diawet



Tiga gambar diatas pula adalah senbei dan imej sakura mesti tak tinggal

No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...