Sunday, June 17, 2012

Salam Israk dan Mikraj 1433H

Salam Israk Mikraj buat pembaca sekelian.






Pada tanggal 27 Rejab pada setiap tahun  umat islam di seluruh dunia akan menyambut peristiwa Israk dan Mikraj.

Israk adalah perjalanan Rasulullah s.a.w dari Masjidil Haram di Makkah ke Masjidil Aqsa di Juruselam.

Mikraj pula adalah perjalanan Rasulullah s.a.w menuju ke langit ketujuh. Sidratul Mutaha, Arasy dan singgahsana atau kursi Allah dan menerima wahyu daripada Allah s.w.t. 

Baginda Rasulullah s.a.w menjelajah bumi dan angkasa bersama makluk Allah bernama Buraq untuk menyaksikan petala langit, diperlihatkan dengan kursi, Arasy, kekuasaan dan kebesaran Allah. Peristiwa Israk dan Mikraj telah menambahkan keimanan dan keyakinan dalam jiwa Nabi Muhammad s.a.w untuk terus berusaha menyampaikan risalah tauhid. Melalui peristiwa Israk dan Mikraj, Allah memperlihatkan balasan hambaNya di akhirat, keindahan syurga dan kecelakaan neraka.

Selamat menyambut Israk dan Mikraj 1433H kepada seluruh umat islam, semoga kita dapat mengambil iktibar daripada peristiwa Israk dan Mikraj dan dapat kita mengukuhkan kepercayaan kepada kekuasaan dan keagungan Allah. Semoga juga kita dapat memahami kepentingan masjid dalam kehidupan kita sebagai tempat membina ummah yang kental rohani dan mental.

No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...