Sunday, February 12, 2012

Our favorite briyani rice and special lamb curry

  • Hari ini eden sekeluarga tak da pergi mana-mana. Cuaca pun agak mendung jadi kami sekeluarga banyak habiskan masa makan-makan dan kemas-kemas apa yang patut. Itulah kan, di musim sebengini aktiviti yang paling laku ialah excercise mulut dan perut. Pantang nampak benda makan asyik nak menguyah sajalah kami anak beranak.


  • Bila berkisah pasal bab makan ni, tergerak pulak selera ni nak makan nasi briyani dengan kari kambing. Jadi petang tadi kami prepared lah apa-apa yang patut. Kari kambing ni eden tak buat macam orang melayu biasa buat. 


  • Bahan utama kari ialah untuk sekilo daging 4 ulas bawang putih dan 2 inci halia ditumbuk lumat. Selepas ditumis masukkan buah pelaga 6 biji (kalau ikut orang Pakistan mereka gunakan buah pelaga warna hitam), dan cili giling ikut rasa pedasnya serta sedikit kunyit untuk warna.


  • Sebagai ganti santan kita gunakan low fat yogurt dicampur lagi dengan 1/2 biji limau nipis. Lepas itu letakan garam secukup biarkan kering sedikit  dan siaplah.


full set dinner ( nasi briyani, kari kambing dan acar nenas)

No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...