Sunday, January 29, 2012

Cleaning Tips in the Kitchen

Hari ini eden sekeluarga tak kemana-mana, jadi kami buat mengemas yang detail-detail di rumah ni, contohnya membersihkan cawan-cawan dan teko minuman yang yang terdapat 'coffee mark' dan 'tea mark'. Rumah eden ni banyak cawan-cawan yang berwarna putih jadi banyak kesan-kesan kopi dan teh tu yang mencacatkan rupa mereka. Kadang-kadang rasa malu juga bila tetamu datang dihidangkan air dengan cawan sebegini, nampak seperti tidak dibasuh dengan betul walau pun eden sudah puas menyentalnya dengan sabun pencuci pinggan.

Baru-baru ni eden ada menonton satu segmen dalam rancangan Asaichi di channel NHK yang  menunjukkan kegunaan 'jyusou' untuk membersihkan kesan-kesan kopi dan teh di cawan, pinggan mangkuk, sink, periuk dan sebagainya. Jyusou ni kalau tak salah eden ialah sodium bikarbonat yang banyak kegunaannya, selain dari di atas  jyusou ni juga boleh digunakan untuk membasuh baju, menghilangkan bau carpet, hilangkan bau peti sejuk dan banyak lagi kegunaan. Bahan ini banyak dijual di kedai 100 yen, tetapi dipekkan berbeza-beza mengikut kegunaan. 

Jyusou 

Jadi tengah hari tadi eden sekeluarga cuba membersihkan cawan, mug dan teko menggunakan jyusou ni dan hasilnya memang menakjubkan. Bagi sesiapa yang sedang tercari-cari idea hendak membersihkan alatan dapur boleh cuba menggunakan jyusou ni. Cara gunakan jyusou ni mudah je cuma campurkan dengan sedikit air (jangan terlalu cair, agak-agaklah sikit) dan masukan dalam bekas yang nak dibersihkan dan gosok-gosokan dengan span atau tangan pun boleh (bahan ini tak merosakkan tangan). Cubalah, InsyaAllah mujarab.

cawan yang ada tea/coffee mark

nampak tak kekotaran yang telah tanggal setelah
menggunakan jyusou

setelah dibilas dengan air, lihat perbezaannya

No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...