Saturday, December 17, 2011

Kaunter Pelanggan di Jepun yang Simple

Pada hari Khamis yang lepas eden bersama isteri pergi ke Uji City Hall untuk urusan Alien Card. Untuk makluman pembaca,  Alien Card ini ialah kad pengenalan diri bagi warga asing yang tinggal di Jepun.

Apa yang eden nak kongsi di sini ialah berkenaan interior design sebuah pejabat kerajaan tipikal di Jepun. Cuba kita amati dan buat perbandingan tentang gambar di bawah dengan mana-mana pejabat kerajaan di negara kita. Mungkin pada sesetengah orang, pejabat kerajaan di Jepun ini nampak biasa saja dan lebih kurang serupa dengan yang di negara kita.  Tapi apa yang yang boleh kita lihat ialah  interior design nya yang simple. Yang lebih menarik ialah  kaunter urusannya yang lebih mesra dan tiada partition atau cermin-cermin penghadang. Ini bermakna interaksi diantara pegawai bertugas dan pelanggan lebih mesra dan efektif.  Pernah tak pembaca rasa tak selesa berurusan dengan pegawai kaunter yang duduk di belakang cermin penghadang, manakala kita terpaksa berdiri? Eden banyak kali berurusan di pejabat-pejabat sebegini. Bayangkan pegawai kaunter duduk dan beri penerangan, kita yang berdiri ini tak dapat mendengar dengan baik kerana di'halang' penghadang dan kerana ketinggian berbeza (yalah....pegawai duduk, manakala kita berdiri), bila minta diulang apa yang diperkatakan berkali-kali, pegawai pun hilang cool, sudahnya kita kena 'marah'.....dan dah tentulah kita pun  sedih dan kecil hati kerana di'marahi' depan orang ramai.


Cuba tengok gambar di atas, kan lebih baik sekiranya pejabat kerajaan kita sebegini. Interaksi lebih mesra, semua yang cuba kita perkatakan dapat didengar dengan lebih baik oleh pegawai, dan apa yang cuba disampaikan oleh pegawai kaunter pun sampai kepada telinga kita dengan lebih cepat. Jimat waktu berurusan, dan tak adalah perasaan tak selesa keran cermin penghadang yang cold itu. Tempat duduk sementara menunggu pun tak banyak seperti di pejabat kerajaan kita, bahkan lebih luas, ruang kaki juga lebih selesa dan luas.

Tapi, apa yang paling bagusnya ialah, pegawai bertugas tak akan biarkan kita berdiri lama di depan kaunter. Semua pegawai atau kakitangan bertanggungjawab melayan pelanggan, maksudnya sekiranya seorang pegawai sedang melakukan tugas, beliau akan terus berhenti melakukan tugasnya untuk menyambut kita dan bertanyakan apa urusan kita. Sebaik mungkin kita dilayan sehingga masalah kita selesai. Kita tak pernah dapat bertanya soalan 'mana pegawai ni? lama dah saya menunggu' atau 'bilalah dia orang ni nak layan kita ni?'. Itulah hebatnya pegawai kerajaan di Jepun.

Tujuan eden menulis ni bukan untuk mengatakan pejabat kerajaan kita teruk, kerana banyak yang telah berubah cemerlang tetapi rasanya sekiranya kakitangan kaunter lebih mesra dengan dibantu design kaunter seperti di Jepun ini, tentulah pelanggan lebih gembira. Tanpa peralatan pejabat yang tidak diperlukan serta interior yang kurang sesak, wang kerajaan juga dapat dijimatkan untuk kegunaan pembangunan lain yang lebih mendesak. Eden rasa, kerusi-kerusi di kaunter juga sangat-sangat penting untuk orang kurang upaya, orang tua dan yang sakit, tetapi terpaksa berurusan dengan pejabat kerajaan. Eden pernah nampak satu keadaan di mana kakitangan kaunter keluar dari tempatnya berurusan untuk melayan pelanggan tua di tempat menunggu (kerusi biru itu).....beliau sanggup mencangkung dan melayan pelanggan tua itu hingga 30 minit lamanya. Memang HEBAT kan? Harapnya kita pun mampu meletakkan pelanggan di kedudukan yang tinggi, walau apa keadaan pelanggan itu sekalipun.





Berjumpa kita lagi nanti di lain borak @ My Perpatih Kissaten. Jya mata....

No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...