Saturday, December 10, 2011

Gunting rambut

Membeli tiket untuk menaiki keretapi
Yen 140


Ruang Borak Corner hari ini eden nak sharing pasal cerita gunting rambut. Mungkin ini kisah-kisah biasa saja, tapi pada eden dan anak, benda ni sangat interesting. Di Jepun ni memang banyak kedai gunting rambut, boleh kata macam cendawan tumbuh. Tapi kedai yang paling banyak ialah salon untuk perempuan. Eden nampak orang Jepun ni suka sangat berdandan rambut dan mewarna rambut hinggakan budak-budak sekolah (Menengah) pun berbuat demikian. Agaknya di sekolah mereka tiada larangan bagi mewarna rambut ni kot.

Tempat yang eden nak pergi ni taklah jauh sangat dari rumah, kayuh basikal pun boleh tapi memandangkan cuaca sejuk sangat jadi eden dan anak naik train sahaja. Barber Shop yang eden pergi ni agak special sikit dan tidak banyak di Jepun ni. Potonglah apa fesyen pun, mereka akan caj Yen 1,000 saja. Service mereka pula untuk semua peringkat umur. Konsep kedai ini ialah bayar dulu di mesin dan kita akan mendapat slip cetakan yang tertera nombor giliran. Istimewanya mesin bayaran ni ialah adanya butang bagi potongan rambut untuk kanak-kanak, lelaki dewasa dan wanita dewasa, jadi kalau ramai pelanggan sekali pun pada masa kita sampai, tak perlulah risau kalau-kalau kena tunggu lama. Mereka akan memanggil pelanggan mengikut kategori dan nombor cetakan yang telah direkodkan tadi. Masa eden sampai tadi pun memang ramai orang, dalam hati fikir jenuhlah menunggu giliran, tapi selang beberapa minit saja nombor giliran eden dipanggil...fuhh lega. Untuk kanak-kanak memang special sikit pasal semasa mengunting kanak-kanak ni akan disajikan dengan tayangan video cerita kartun kegemaran. Tom and Jerrylah, Thomaslah, dan beberapa siri popular lagi, tapi maaflah semua dalam bahasa Jepun. Selesai  mengunting pula, mereka akan  dihadiahkan pilihan alat permainan untuk  secara percuma. Emm bagus juga ye cara mereka menarik pelangan. Sebab itulah anak eden suka Barber ni.





Jya mata ne....

1 comment:

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...