Friday, October 21, 2011

Gari

Salam to you all.

Autumn...autumn dan autumn..aa ini sebenar bukannya  typing error pun. Saja suka nak ulang sebut, pasalnya eden nak mengambarkan sebenarnya eden suka time musim luruh ni. Selain teruja dengan pemandangan sekeliling yang penuh colour, eden juga selesa akan keadaan suhunya. Suhunya yang tak sejuk sangat dan taklah panas sangat  memang amat menyenangkan pada eden. Sama juga cuaca pada musim bunga nanti, sememangnya kedua-dua musim ini memang eden tunggu-tunggukan. Nanti eden ceritakan sedikit pasal autumn ni di lain borak.

Oh ya, borak pasal masuk bulan autumn ni sebenarnya eden  nak cerita sikit pasal bila tiba musim luruh dan buah apa  yang sinonim dengannya. Yalah  secara asasnya, cuaca sebenarnya amat mempengaruhi habitat sekeliling. Jadi tentang bab buah ni, buah yang paling berpengaruh musim ni ialah buah jeng..jeng..jeng..lihat foto :-)

Mikan (limau)

Kaki (pisang kaki)

Nashi (asian pear)

Hari ini sebenarnya juga anak eden yang no. 2 tu ada school trip pergi memetik buah limau atau dalam panggilan Jepun nya 'mikan gari' (mikan tu buah limau manakala gari tu petik). Seperti kebanyakan negara 4 musim yang lain, Jepun memang amat popular dengan event yang sebegini dan kebanyakan tuan punya ladang memang menganjurkan program-program sebegini setiap tahun. Secara tidak langsung mereka memperkenalkan produk ladang mereka ni. Selain mikan gari ada lagi budo gari (anggur), momo gari (buah peach) ringgo gari (epal) ichigo gari (strawberry), kaki gari (pisang kaki) nashi gari (sejenis buah pear dan hanya ada pada musim luruh saja mulai Ogos hingga Oktober) dan beberapa jenis buah lagi yang boleh di gari. hihihi...(rujukan - Fruits Categories). Event sebegini dianjurkan mengikut musim. Aktiviti-aktiviti sebegini sebenarnya memang menyeronokkan, bukan sahaja untuk kanak-kanak malah orang dewasa pun sama merasa keseronokannya. Seahun dua yang lalu, eden dan family serta warga MyKyoto telah berpeluang menyertai budo gari dan momo gari (kalau ada masa nanti eden masukkan entri nya).

Jadi itulah, apa yang eden nak katakan pengalaman-pengalaman sebegini memang berguna juga selain kita menikmati keenakan buah-buahan tempatan di Jepun, kita juga secara tidak langsung dapat belajar tentang sistem penanaman dan penjagaan setiap spesis pokok buahan berkenaan dalam kontek Jepun (Cara memetik buah-buahan juga diberitahu semasa aktiviti tersebut).

Semoga kita berjumpa lagi di lain borak @ My Perpatih Kissaten.

No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...