Saturday, October 8, 2011

Dinner with Mak Nyonya

Salam to you all.

Today is Saturday..and Saturday means dinner without rice. Sekali seminggu family eden memang elakkan makan yang bernasi ni. Yalah selalu je nasi kadang-kadang tekak tu rasa tergelicir juga asyik telan benda yang sama. Jadi, hari ni eden macam biasa buka stor simpan makanan untuk dapatkan idea. Emm..nampaklah perencah kari Mak Nyonya, jadi makan mee karilah malam ni kita. Terima kasih Mak Nyonya, tak payah eden bersusah-susah  buat from scratch :-) Dulu eden pernah cuba makan mee kari ni dengan mee kuning, sedap macam kat Malaysia, tapi kali ni eden try dengan mee buatan Jepun pulak...Udon. Udon ni saiznya besar sikit dan berwarna putih dan sedikit berkanji. Apa-apa pun bila dah siap dan rasa...umph....memang sedap, tambah-tambah dapat makan dengan sambal udang kering.

Eden rasa credit has to be given to pengusaha Malaysia yang membuat dan memasarkan  makanan siap-segera seperti Brahim's dan Mak Nyonya. Produk Brahim's contohnya memang menjadi pilihan student atau rakyat Malaysia yang berada di luar negara. Semasa eden datang ke Jepun empat tahun lalu, eden beli produk Brahim's sebagai persiapan menghadapi hari-hari awal di sini yang penuh dengan kesibukan, dan sementara dapat mentransformasi selera makan ke makanan Jepun.....alhamdulillah, banyak membantu.


No comments:

Post a Comment

Apakah Ini RINDU....

Aaaloooooo........Konnichiwa minna.... Masih lagi sey tidak lupa bait perkataan  tu walau telah sekian lama meninggalkan bumi di mana per...